Lázně Libverda

Prysk - Zapomenuté lomy

Klučky, autor: Petr Germanič

Lužické hory a Žitavské hory

Za výhledy a opuštěnými lomy vyjeďte na samý západní okraj Libereckého kraje. Nejenže se pokocháte úžasnými výhledy na Lužické hory, České Švýcarsko, České středohoří, ale poznáte i obrovský dvouetážový opuštěný lom na čedičové píšťaly nedaleko slavné Panské skály, Klučky. Celkem 12 km. Vhodné pro zvídavé, zdatnější turisty.

Pyšná princezna se skrývala před zbrojnoši za Panskou skálou. Tato slavná filmová scéna láká na Prácheň hodně návštěvníků. Tento výlet ale povede k zapomenutému lomu Klučky a dále k lomům na pískovec nad Pryskem.

Od Panské skály po modré turistické značce se vydáme směrem na Polevsko, na rozcestí Klučky vede modrá doleva, ale krásný výhled na Lužické hory je nad lomem jen pár metrů po neznačené cestě.  Vrátíme se zpět na modrou, která ústí na zpevněné cestě. Na té bychom se měli dát opět doleva, ale jen pár metrů směrem doprava a stojíme uprostřed bývalého lomu. Ta mohutnost a monumentalita nás dostane. Doporučujeme vyjít i na druhé patro vyšlapanou cestou bez značení. Vrátíme se zpět na modrou a po silničce až ke kapličce nad Polevskem. Klíč a Ještěd, dvě dominanty kraje, to je pohled, na který se nezapomíná. U kapličky  po vyšlapané neznačené cestě přes polevskou louku až na vrchol kopce s výhledem na Lužické hory a Ralskou pahorkatinu. U lesa se napojí  žlutá značka a po té dojdeme pohodlnou cestou až na rozcestí Pod Medvědí hůrkou. Zde odbočíme vpravo na zelenou značku, obejdeme zleva Stříbrný vrch a dorazíme na širokou lesní cestu. Jakmile cesta začne klesat, je třeba dát pozor, a na rozcestí opustit zelenou značku (prudce klesá) a zvolit neznačenou zpevněnou cestu doprava. Asi po 500 m zatáčí cesta doleva a prudce klesá, po 2 km dorazíme do Prysku až ke kostelu a dále na křižovatku turistických tras.

Zpět na Prácheň  po žluté turistické značce pozvolna do kopce. Cestou zvou k návštěvě dva významné pískovcové lomy, a to lom, kde je dnes  skalní divadlo (odbočka cca 400 m vpravo do lesa za cedulí konec obce Prysk), a druhý lom je přímo u cesty, tzv. Lipkovké lomy.

Občerstvení na Práchni, v Prysku u koupaliště na kiosku.

Parkování na placeném parkovišti u Panské skály, popř. v Prysku na odstavném parkovišti v Horním Prysku.

Příloha

Fotogalerie

Klučky

Klučky, autor: Petr Germanič

Anketa

Souhlasíte s tím, aby se na zahradě MŠ vybudovalo pro děti nové hřiště?

49% (311)

50% (314)
Všechny ankety a kvízy

Lázně Libverda

Hledáte-li skutečnou perlu Jizerských hor, zavítejte do místa vzdáleného zhruba 30 km jízdy severovýchodně od Liberce. Mezi městy Hejnice a Nové Město pod Smrkem se nachází v půvabném podhůří severního úpatí Jizerských hor obec Lázně Libverda.

Partnerská města

swieradow zdroj mirsk trzebiel

Loga partnerů

Projekt byl podpořen z dotačního fondu Libereckého kraje.