Lázně Libverda

Start: Benátky nad Jizerou, zámek

Cíl: Benátky nad Jizerou, zámek

Délka trasy: 9,9 km

Charakter trasy: Trasa je nenáročná, vhodná pro rodiny s dětmi. Zčásti vede po polních cestách, proto je lepší absolvovat vycházku za suchého počasí.

Výchozím bodem našeho výletu je renesanční zámek, který je dominantou Benátek nad Jizerou. Zámek byl vybudován na místě kláštera zrušeného za husitských válek. V roce 1599 zakoupil panství včetně města a zámku císař Rudolf II. Z této doby také pochází sgrafitová výzdoba fasád nádvoří.

Rudolf II. umožnil dánskému astronomovi Tychonovi Brahe zřídit na zámku moderní observatoř. Památkou na působení slavného hvězdáře je tzv. benátecký poledník vyznačený v jedné ze zámeckých podlah, který Tycho údajně sám vyměřil. V období baroka, v polovině 18. stol., zahájili v Benátkách svoji hudební kariéru bratři František a Jiří Bendové. V letech 1844–1847 tu v rodině Leopolda Thun–Hohensteina působil jako učitel hudby mladý Bedřich Smetana. Dnes v zámku sídlí regionální muzeum s velmi pestrými sbírkami a také soukromé muzeum hraček s patrně největší sbírkou pokojíčků pro panenky. Některé exponáty jsou až z Japonska nebo Číny. Dále můžeme navštívit lapidárium v zámeckém sklepení a zámeckou věž kostela Narození Panny Marie. Součástí zámeckého komplexu je také revitalizovaný park se sochařskou výzdobou. Z parku se vydáme branou dolů z prudkého kopce. Přijdeme na hlavní silnici a dáme se doprava, pokračujeme Mělnickou silnicí stále po hlavní ve směru na Dolní Slivno a Mečeříž. Stoupáme kopcem nahoru, projdeme kolem zvoničky, směrem ke hvězdárně, a asi po 100 metrech odbočíme u křížku doleva na polní cestu. Zanedlouho přijdeme k lesu Slepeč, kde se na rozloze 7,75 ha rozprostírá také přírodní památka Slepeč. Zde jsou zachována přirozená společenstva dubového a habrového lesa na podkladu zvětralých křídových usazenin. V této lokalitě se vyskytuje mnoho chráněných rostlin (střevíčník pantoflíček) a živočichů (zlatohlávci a roháči). Lesní cestou se dostaneme na rozcestí, kde je altán. Držíme se stále rovně, neodbočujeme. Projdeme Slepčí a vydáme se po silnici z kopce do Kochánek. Na začátku obce odbočíme první odbočkou doleva, projdeme okrajovou zástavbou obce a pokračujeme po zelené prašnou cestou, zpět proti proudu řeky Jizery do Benátek. Vyjdeme v městské části Obodř, pokračujeme stále rovně po silnici a parkem vystoupáme zpět k zámku.

Fotogalerie

Kochánky 1

Kochánky 2

Kochánky 3

Kochánky 5

Kochánky 4

Zámek

Anketa

Souhlasíte s tím, aby se na zahradě MŠ vybudovalo pro děti nové hřiště?

49% (311)

50% (314)
Všechny ankety a kvízy

Lázně Libverda

Hledáte-li skutečnou perlu Jizerských hor, zavítejte do místa vzdáleného zhruba 30 km jízdy severovýchodně od Liberce. Mezi městy Hejnice a Nové Město pod Smrkem se nachází v půvabném podhůří severního úpatí Jizerských hor obec Lázně Libverda.

Partnerská města

swieradow zdroj mirsk trzebiel

Loga partnerů

Projekt byl podpořen z dotačního fondu Libereckého kraje.