Lázně Libverda

Okolo Velkého a Malého Bezdězu přes Radechov zpět do Bělé

Malý Bezděz

Máchův kraj

Bělá pod Bezdězem – Vrchbělá – Nový Dvůr – Bezděz – Mariánská cesta – Radechov – Bělá pod Bezdězem

Start: Bělá p. Bezdězem, Masarykovo náměstí

Cíl: Bělá p. Bezdězem

Délka trasy: 31,3 km

Charakter trasy: Mírně náročná projížďka po asfaltových a zpevněných polních cestách, z části po kamenitých cestách. Cesta je vhodná jak pro kola horská, tak i pro kola krosová.

V dobách, kdy se zdejším romantickým krajem toulal Karel Hynek Mácha, byla cesta na Bezděz malým dobrodružstvím. Dnes k tomuto symbolu Máchova kraje vyrazíme pohodlně na kole. Cesta nepovede na vrchol hradního kopce, ale příjemnou okružní cestou kolem obou Bezdězů.

Výlet začne u Radnice na Masarykově náměstí a pokračujeme ulicí Českou. Celé město bylo opevněno hradbami, hned při svém založení na počátku 14. stol. Hradby byly otevřeny pěti branami a malou brankou „Fortnou“, kudy se chodilo pod město pro vodu. Dodnes se zachovala pouze jediná tzv. Česká brána, kterou projedeme a za ní odbočíme vpravo. Po přejetí hlavní silnice už uvidíme značené cyklotrasy. My pojedeme po té s číslem 3045, částečně je shodná s červenou turistickou značkou, přes Vrchbělou bývalým vojenským prostorem směrem na Bezděz. Projíždíme přes Nový Dvůr kolem hospodářských usedlostí s chovem koní. Ovocnou alejí začneme pozvolna stoupat do obce Bezděz, cestou se nám otevírají pohledy na Vrátenskou horu, Housku a samozřejmě na samotný hrad Bezděz. V obci se můžeme občerstvit nebo navštívit hrad. Výstup na hrad doporučujeme bez kol, stoupání je náročné po terénu nevhodném pro kola. Královský hrad Bezděz patří bezesporu mezi naše nejznámější a nejoblíbenější hrady. Charakteristická silueta hradu se dvěma věžemi na vyšší ze dvou znělcových homolí (604 a 577 m. n. m.), které výrazně převyšují okolní krajinu, tvoří nezapomenutelnou dominantu regionu. V obci pojedeme kolem parkoviště a rybníku po červené turistické značce až na rozcestí Malý Bezděz-Háj, zde odbočíme vpravo. Jedeme po asfaltové lesní cestičce, nikde neuhýbáme, celou cestu jedeme po vrstevnici. Po objetí obou kopců se dostaneme zpět do obce, kde opět mineme rybník a za parkovištěm tentokrát uhneme vlevo, projedeme kolem kostela sv. Jiří a napojíme se na cyklotrasu č. 3045. Dostaneme se na Mariánskou cestu, kde budeme odbočovat vpravo na cyklotrasu s číslem 8150. Zprvu pojedeme po hrubší asfaltové lesní cestě, posléze spíš kamenité. Po Mariánské cestě se dostaneme k hlavní silnici Bělá – Kuřívody, tu přejedeme a pokračujeme rovně lesní cestou. Dojedeme na vrch Radechov (392 m. n. m.), druhým nejvyšším kopcem Mladoboleslavska a bránou do Podbezdězí a Máchova kraje. Území s rozlohou 23 ha je především v horních partiích chráněno jako Přírodní památka Velký Radechov. Zajímavou stavbou z poloviny 19. století je na vrchu Radechov lovecký zámeček postavený Valdštejny v tyrolském stylu. Z Radechova sjíždíme k silnici vedoucí z Bělé – Dolní Krupé, na ní se dáme vpravo a k poslednímu úseku cesty použijeme cyklotrasu s č. 3045, která nás přivede zpět do Bělé pod Bezdězem.

Fotogalerie

Malý Bezděz

Mariánská cesta

Anketa

Souhlasíte s tím, aby se na zahradě MŠ vybudovalo pro děti nové hřiště?

49% (311)

50% (314)
Všechny ankety a kvízy

Lázně Libverda

Hledáte-li skutečnou perlu Jizerských hor, zavítejte do místa vzdáleného zhruba 30 km jízdy severovýchodně od Liberce. Mezi městy Hejnice a Nové Město pod Smrkem se nachází v půvabném podhůří severního úpatí Jizerských hor obec Lázně Libverda.

Partnerská města

swieradow zdroj mirsk trzebiel

Loga partnerů

Projekt byl podpořen z dotačního fondu Libereckého kraje.