Seznámení s návrhem nařízení vlády
NAŘÍZENÍ VLÁDY
ze dne ,......................
kterým se stanoví statut lázeňského místa Lázně Libverda
Vláda nařizuje podle § 28 odst. 2 zákona č. 164/2001 Sb., o přírodních léčivých zdrojích, zdrojích přírodních minerálních vod, přírodních léčebných lázních a léčebných místech a o změně některých souvisejících zákonů (lázeňský zákon), ve znění pozdějších předpisů:
§1
Předmět úpravy
§2
Území lázeňského místa
1. Lázeňské místo tvořené katastrálním územím obce Lázně Libverda zahrnuje vnitřní a vnější území lázeňského místa:
2. Vnitřní území lázeňského místa je na návrh Ministerstva zdravotnictví - Českého inspektorátu lázní a zřídel evidováno v katastru nemovitostí podle zvláštního právního předpisu 1)
3. Rozsah vnitřního území lázeňského místa může být upraven územním plánem obce pouze ve prospěch ochrany přírodních léčebných lázní.
4. Vymezení hranic vnitřního území lázeňského místa je vyznačeno graficky v příloze č. 1 k tomuto nařízení.
§3
Ochrana a rozvoj lázeňského místa
___________________________________________________________________________________________________________________
1)
§ 30 odst. 4 zákona č. 164/2001 Sb., o přírodních léčivých zdrojích, zdrojích přírodních minerálních vod, přírodních léčebných lázních a lázeňských místech a o změně některých souvisejících zákonů (lázeňský zákon), ve znění pozdějších předpisů.2)
Usnesení vlády č. 257/1966, č. 214/1971, č. 146/1974, č. 127/1976 a č. 27/1982.3)
Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů.4)
Obecně závazná vyhláška Obce Lázně Libverda o závazných částech územního plánu obce.§4
Opatření k zabezpečení klidu lázeňského místa
1. Ve vnitřním území lázeňského místa je zakázáno provádět činnosti a práce s použitím hlučných strojů a zařízení:
2. Na území lázeňského místa je zakázáno provádět činnosti a práce s použitím hlučných strojů a zařízení v neděli a ve státem uznané svátky. Tento zákaz se nevztahuje na používání drobné zahradní mechanizace na sečení trávy a mechanizace na sklizeň píce na pozemcích Samostatně hospodařících rolníků.
3. Na území lázeňského místa je zakázáno provádění ohňostrojů 6):
4. Na území lázeňského místa je zakázáno použití pyrotechnických předmětů se zvukovými
a světelnými efekty pro zábavné účely 7) na veřejných prostranstvích 8). Tento zákaz se nevztahuje na dobu od 22.00 hodin dne 31.12. do 1.00 hodin dne 1.1.
§5
Přírodní prostředí, zeleň, klima a ovzduší lázeňského místa
1.Ve vnitřním území lázeňského místa se povinně provádí v kvalitě a četnosti přiměřené jeho zdravotnickému, ekonomickému a sociálnímu významu:
2. Úržba a čistění veřejných prostranství na území lázeňského místa se v letním i zimním období řídí schváleným plánem zimní a letní údržby obce, provádí se bez používám látek škodlivých vodám či látek ve vodách snadno rozpustných.
3. Ve vnitřním území lázeňského místa se veškeré stavby, zařízení a činnosti povolují 3) tak, aby nedošlo k trvalému snížení podílu nezpevněných ploch na veřejných prostranstvích 8) a k úbytku výměry parků a ploch vzrostlé zeleně.
________________________________________________________________________________________________
5)
Zákon č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání, ve znění pozdějších předpisů.Zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší), ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Nařízení vlády č. 148/2006 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací.
Zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování
a o změně některých zákonů (zákon o integrované prevenci), ve znění pozdějších přepisů.
Zákon č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon), ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 166/1999 Sb., o veterinární péči a o změně některých souvisejících zákonů (veterinární zákon), ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí, ve znění pozdějších předpisů.
6)
§ 1 odst. 5 vyhlášky Českého báňského úřadu č. 174/1992 Sb., o pyrotechnických výrobcích a zacházení s nimi.7)
§ 2 odst. I písm. a) a § 2 odst. 2 vyhlášky Českého báňského úřadu č. 174/1992 Sb., o pyrotechnických výrobcích a zacházení s nimi.8)
§ 34 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů.4. Ve vnitřním území lázeňského místa je zakázáno zvyšování znečišťování ovzduší 9):
Vznik nových emisních zdrojů je na území lázeňského místa regulován územním plánem obce.
§6
Další činnosti, které se v lázeňském místě omezují nebo zakazují
Uvedené texty mohou být přeloženy i do jiných jazyků. Velikost, provedení a druh písma cizojazyčných textů nesmí být větší nebo výraznější než český text. Umístění cizojazyčných textů v tom případě následuje až pod textem nebo za textem v českém jazyce.
__
9)
Zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší), ve znění pozdějších předpisů.10)
Zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, ve znění pozdějších předpisů.11)
Zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.§7
Kontrola a sankce
___________________________________________________________________________________________________________________ 12) Nařízení obce Lázně Libverda o regulaci reklamy
13)
Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změně některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů.14)
§ 3 písm. g) zákona č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání, ve znění pozdějších předpisů.15)
§ 28 odst. 4 zákona č. 164/2001 Sb., o přírodních léčivých zdrojích, zdrojích přírodních minerálních vod, přírodních léčebných lázních a lázeňských místech a o změně některých souvisejících zákonů (lázeňský zákon), ve znění pozdějších předpisů.16)
Zákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů.17)
Zákon č. 128/2000Sb.,o obcích, ve znění pozdějších předpisů.18)
§ 41 zákona č. 164/2001 Sb., o přírodních léčivých zdrojích, zdrojích přírodních minerálních vod, přírodních léčebných lázních a lázeňských místech a o změně některých souvisejících zákonů (lázeňský zákon), ve znění pozdějších předpisů; § 29a zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů.§8
Zrušovací ustanovení
Zrušuje se statut lázeňského místa Lázně Libverda, vydaný SčKNV Ústí nad Labem dne 15. dubna 1983.
§9
Účinnost
Toto nařízení nabývá účinnosti dnem jeho vyhlášení.
Předseda vlády:
Příslušný člen vlády:
DŮVODOVÁ ZPRÁVA:
Obecná část
1. Zhodnocení platného právního stavu
Lázně Libverda, jako lázeňské místo, mají statut lázeňského místa vydaný usnesením SčKNV Ústí nad Labem dne 15. dubna 1983, který již nekoresponduje s platnou legislativou a v některých ustanoveních neodpovídá aktuálním potřebám obce.
2. Odůvodnění hlavních principů navrhované úpravy
Zákon č. 164/2001 Sb., o přírodních léčivých zdrojích, zdrojích přírodních minerálních vod, přírodních léčebných lázních a lázeňských místech a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, umožňuje stanovit nařízením vlády lázeňské místo a statut lázeňského místa.
Statut lázeňského místa vymezí vnitřní a vnější území lázeňského místa a v zájmu ochrany léčebného režimu a zachování lázeňského prostředí stanoví:
Obec Lázně Libverda v návrhu statutu lázeňského místa tohoto zákonného zmocnění využívá a stanoví podmínky přístupu k území lázeňského místa tak, aby kvalita prostředí trvale odpovídala potřebám lázeňské léčby a odpočinkové rekreaci.
3. Vysvětlení nezbytnosti právní úpravy v jejím celku
Východiskem je situace, kdy omezující opatření na ochranu lázeňského místa nelze opřít o stávající zastaralý právní předpis z roku 1983, ani o konkrétní zákonnou úpravu a ani o možnost řešit určité problémy související s ochranou lázeňství formou obecní normotvorby.
Statut lázeňského místa by tak měl vyplnit určité právní vakuum a posílit ochranu lázeňství a lázeňského místa Lázně Libverda.
4. Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s ústavním pořádkem České
republiky
Předkládaný návrh nařízení vlády je v souladu s ústavním pořádkem České republiky.
5. Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s mezinárodními smlouvami, jimiž
je Česká republika vázána, její slučitelnosti s právními akty Evropských společenství
Návrh není v rozporu s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána a navrhované nařízení vlády je v souladu s právními předpisy Evropských společenství.
6. Hospodářský a finanční dosah navrhované právní úpravy na státní rozpočet, ostatní
veřejné rozpočty, na podnikatelské prostředí ČR
Navrhované nařízení vlády nemá dopad na státní rozpočet, jiné veřejné rozpočty ani na podnikatelské prostředí ČR.
Sociální dopady
Návrh nepředpokládá konkrétní sociální dopady.
Dopady na životní prostředí
Návrh přispěje ke zkvalitnění životního prostředí v lázeňském místě.
Zvláštní část
K jednotlivým navrhovaným ustanovením statutu:
Definuje předmět úpravy. Přírodním léčebným lázním je poskytována zvýšená ochrana jako lázeňským místům. Na území lázeňských míst nelze připustit činnosti, které by svým charakterem negativně ovlivňovaly poskytování lázeňské péče a lázeňské prostředí.
Definuje vnitřní a vnější území lázeňského místa.
Lázně Libverda jsou významným lázeňským místem.
Lázeňská léčba je zaměřena především na léčení chorob srdečních a cévních, na léčbu onemocnění pohybového ústrojí a v neposlední řadě i léčbu duševních chorob. Dále nabízí antistresový program pro mladé, program léčení obezity, programy rekondiční a rehabilitační, pobyty pro matky s dětmi.
Pro potřeby lázeňství je zřízen a provozován kolonádní objekt s pramenním pavilonem. Léčivý zdroj představuje minerální voda hydrogenuhličitanohořečnatého typu. Prameny se využívají k přípravě léčivých koupelí a k pitným kůrám.
4) K§3,odst.2
Součástí lázeňského prostředí jsou veřejná prostranství v lázeňské části obce, veřejná zeleň, architektura obce, lesy a vodní plochy.
Územní předpoklady pro ochranu a rozvoj urbanistických a přírodních kvalit lázeňského místa se zajišťují zejména v procesu územního plánování podle zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu ( stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů.
V procesu pořizování, schvalování a vyhlašování územního plánu včetně jeho etap se pro vnitřní území lázeňského místa uplatňují taková řešení, která jsou nejvýhodnější z hlediska zájmů ochrany a řádného rozvoje hlavních funkcí lázeňského místa. Hlavním cílem územního plánuje vytváření optimálních podmínek pro lázeňství, a dále pro bydlení a cestovní ruch. V územním plánu obce se pro vnitřní území lázeňského místa připouští pouze takové funkční a prostorové využití území, které nenaruší přírodní prostředí, neohrozí kvalitu a vydatnost přírodních léčivých zdrojů a nenaruší klid a hygienické podmínky místa.
5) K§3odst.3
V zadání a návrhu územního plánu lázeňského místa Lázně Libverda je pro vnitřní území lázeňského místa zapotřebí využít příslušných zákonných nástrojů pro dosažení výše uvedených cílů.
Vnitřní území lázeňského místa lze podle územního plánu obce funkčně využívat v zásadě pouze pro funkce lázeňství, občanské vybavenosti a bydlení. Nové stavby pro výrobu včetně drobné výroby se nepřipouštějí. Není přípustné umísťování těchto rekonstrukcí, nových staveb a zařízení:
6) K§3odst.4
Vnitřní území lázeňského místa se považuje za území s vyššími nároky na estetickou úroveň architektury. Tyto nároky se zde prosazují prostřednictvím zvláštních předpisů k územnímu plánování a dalších právních předpisů. Jedná se o území zvýšených nároků na výstavbu, s vyšší než obvyklou kvalitou urbanistického a architektonického řešení zastavění a staveb. Pro toto území je žádoucí vypisovat projektové soutěže na nejvhodnější urbanistické a architektonické řešení zástavby.
Stavby umísťované do vnitřního území lázeňského místa (nové objekty a změny stávajících staveb) je nutno architektonicky řešit tak, aby se harmonicky zapojily do stávající zástavby. Stavby musí objemovým řešením (tvarem, měřítkem, členěním, materiálem) odpovídat charakteru okolní zástavby. Výstavba provizorních objektů není přípustná.
Na komunikacích ve vnitřním území lázeňského místa musí být důsledně respektovány veškeré požadavky zvláštních právních předpisů v zájmu osob se ztíženými schopnostmi pohybu a orientace.
7) K § 3 odst. 5, 6, 7
V zájmu estetického vzhledu lázeňského místa a s důrazem na vnitřní území lázeňského místa je zapotřebí uplatňovat tyto požadavky:
8) K§4
V lázeňském místě je nezbytné s ohledem na jeho základní poslání soustavně pečovat o zabezpečení klidu a veřejného pořádku. Zdroje rušení, aktivity a činnosti, které mohou narušit léčebný režim ve vnitřním území lázeňského místa, se zakazují.
9) K§5odst. 1,2
Údržbě parků, veřejné zeleni, zřizování, upravování, udržování, čistém a osvětlování všech komunikací a veřejných prostranství a jejich vybavení nebo zařízení ve vnitřním území lázeňského místa je věnována zvýšená péče.
Obnova inženýrských sítí a komunikací se provádí zásadně jako místně a časově koordinovaná.
10)K§5odst.3
S ohledem na charakter lázeňského místa je nutno v maximální možné míře zachovat stávající výměru nezpevněných ploch, parků a vzrostlé zeleně. Výsledky dosavadních výzkumů prokazují jejich pozitivní vliv na stav lidského organismu. Živá příroda představuje živou složku životního prostředí včetně faktorů anorganických (geologického podkladu, klimatu a půdy), které podmiňují její existenci a jako taková musí být předmětem našeho zájmu a naší ochrany. Tento požadavek vychází z ustanovení o minimální výměře zeleně stanovené ve vyhlášce č. 423/2001 Sb., kterou se stanoví způsob a rozsah hodnocení přírodních léčivých zdrojů a zdrojů přírodních minerálních vod a další podrobnosti jejich využívání, požadavky na životní prostředí a vybavení přírodních léčebných lázní a náležitosti odborného posudku o využitelnosti přírodních léčivých zdrojů a klimatických podmínek k léčebným účelům … ( vyhláška o zdrojích a lázních).
ll)K§5odst.4
Kvalita ovzduší významně ovlivňuje zdraví populace. Účinky znečištění ovzduší na přírodní prostředí a lidské zdraví jsou prokázané. Rozhodujícím legislativním rámcem je zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Tento právní předpis sice při procesu povolování upřednostňuje centrální zdroje tepla, ale kromě technické podmínky stanoví rovněž podmínku ekonomickou, která bohužel může zdravotní dopady odsunout do pozadí. Navrhované ustanovení jednoznačně upřednostňuje vztah ke zdraví populace bez monopolizace jednoho typu či způsobu vytápění.
12)K§6odst. 1
Vnitřní území lázeňského místa a území lázeňských lesů je určeno pro odpočinek a relaxaci a mělo by být s ohledem na svůj účel zatěžováno reklamou minimálně. Přenosná reklamní zařízení, zejména tzv. áčka, reklamní stojany, stolky, pulty zpravidla svým nevhodným umístěním omezují pohyb na promenádách a veřejných prostranstvích. S ohledem na charakter vnitřního území lázeňského místa se vylučuje zvuková reklama.
13) K § 6 odst. 2, 3, 4
Jedná se o zásadní podmínky obce Lázně Libverda na ochranu lázeňství a přírodních léčivých zdrojů.
14)K§6odst.5
Toulavá a zdivočelá zvířata představují pro lázeňské místo problém, který uvedené ustanovení reguluje.
15)K§6odst6
Chov hospodářských zvířat a nebezpečných druhů zvířat je zakázán, neboť je neslučitelný s charakterem vnitřního území lázeňského místa.
16)K§6odst.7
Zveřejňování cizojazyčného textu zároveň s českým textem stávající legislativa neřeší. Jedná se o specifický problém nejen lázeňských míst.
17)K§7
Orgány obce mohou při své činnosti uplatnit sankční možnosti dané § 29a zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, kdy za přestupky na úseku ochrany lázeňských míst lze uložit pokutu do výše 50 000,- Kč.
Ministerstvo může uložit dle zákona č. 164/2001 Sb., o přírodních léčivých zdrojích, zdrojích přírodních minerálních vod, přírodních léčebných lázních a lázeňských místech a o změně některých souvisejících zákonů ( lázeňský zákon ), ve znění pozdějších předpisů, pokutu až do výše 5 000 000 ,- Kč tomu, kdo vykonává činnost zakázanou v lázeňském místě.
Do diskuze zatím nikdo nepřispěl.
Hledáte-li skutečnou perlu Jizerských hor, zavítejte do místa vzdáleného zhruba 30 km jízdy severovýchodně od Liberce. Mezi městy Hejnice a Nové Město pod Smrkem se nachází v půvabném podhůří severního úpatí Jizerských hor obec Lázně Libverda.